ΚΕΑ: Οδηγός αιτήσεων για το keaprogram.gr

: Το (keaprogram.gr) είναι ένα προνοιακό πρόγραμμα για την αντιμετώπιση της φτώχειας και του κοινωνικού αποκλεισμού και απευθύνεται σε νοικοκυριά που διαβιούν σε συνθήκες ακραίας φτώχειας.

Το πρόγραμμα βασίζεται σε τρεις πυλώνες: α) την εισοδηματική ενίσχυση, β) τη διασύνδεση με υπηρεσίες κοινωνικής ένταξης, και γ) τη διασύνδεση με υπηρεσίες ενεργοποίησης που στοχεύουν στην ένταξη ή επανένταξη των δικαιούχων στην αγορά εργασίας και στην κοινωνική επανένταξη.

Διαβάστε τον οδηγό των ερωτήσεων και των απαντήσεων εδώ

ΚΕΑ : Δικαιολογητικά

Οι πυλώνες του προγράμματος
Το πρόγραμμα συνδυάζει τρεις πυλώνες:

Εισοδηματική ενίσχυση: Η παροχή χρηματικής ενίσχυσης στο ωφελούμενο νοικοκυριό.
Υπηρεσίες Κοινωνικής Ένταξης: Οι δικαιούχοι, κατά περίπτωση και ανάλογα με τις ανάγκες τους, θα διασυνδέονται με άλλες κοινωνικές υπηρεσίες και προγράμματα, με την προϋπόθεση ότι πληρούν τα κριτήρια ένταξης έκαστου προγράμματος.
ΠΡΟΣΟΧΗ: Οι παροχές αυτές δεν συνυπολογίζονται στο εισόδημα του ωφελούμενου νοικοκυριού.

Ορισμένες από αυτές τις υπηρεσίες περιλαμβάνουν, ενδεικτικά:

Δωρεάν ιατροφαρμακευτική περίθαλψη ανασφαλίστων.
Παραπομπή και ένταξη σε δομές και υπηρεσίες κοινωνικής φροντίδας και υποστήριξης.
Ένταξη σε προγράμματα και κοινωνικές δομές για την αντιμετώπιση της φτώχειας.
Ένταξη σε προγράμματα που υλοποιούνται στο πλαίσιο του Ταμείου Ευρωπαϊκής Βοήθειας προς τους Άπορους.
Κοινωνικό τιμολόγιο παρόχων ηλεκτρικής ενέργειας.
Κοινωνικό τιμολόγιο παρόχων ύδρευσης.
Κοινωνικό τιμολόγιο Δήμων και Δημοτικών Επιχειρήσεων.
Επιπλέον, οι δικαιούχοι του Κ.Ε.Α., επισκέπτονται μια φορά το μήνα, σε προκαθορισμένη ημερομηνία, τα Κέντρα Κοινότητας που εξυπηρετούν το Δήμο διαμονής τους.

Υπηρεσίες ενεργοποίησης: Οι δικαιούχοι, εφόσον δύνανται να εργαστούν και δεν εργάζονται, προωθούνται σε δράσεις που στοχεύουν στην ένταξη ή επανένταξή τους στην αγορά εργασίας μέσω υπηρεσιών απασχόλησης και μπορεί να περιλαμβάνουν, μεταξύ άλλων:
Την κάλυψη προτεινόμενης θέσης εργασίας.
Τη συμμετοχή σε προγράμματα κοινωφελούς εργασίας.
Τη συμμετοχή σε προγράμματα επαγγελματικής κατάρτισης.
Τη συμμετοχή σε προγράμματα απόκτησης επαγγελματικής εμπειρίας.

Την ένταξη ή την επιστροφή στο εκπαιδευτικό σύστημα και στα σχολεία δεύτερης ευκαιρίας.
Οι δικαιούχοι που δύνανται να εργαστούν και δεν διαθέτουν κάρτα ανεργίας, έχουν την δυνατότητα να εγγράφονται, σύμφωνα με το ισχύον θεσμικό πλαίσιο, στο μητρώο ανέργων του Οργανισμού Απασχόλησης Εργατικού Δυναμικού (Ο.Α.Ε.Δ.). Επιπλέον, οι δικαιούχοι του Κ.Ε.Α., που είναι εγγεγραμμένοι στο Μητρώο Ανέργων του Ο.Α.Ε.Δ., επισκέπτονται όποτε κληθούν, σε προκαθορισμένη από τον Ο.Α.Ε.Δ. ημερομηνία, τα Κέντρα Προώθησης Απασχόλησης (Κ.Π.Α.2) που εξυπηρετούν το Δήμο διαμονής τους και συνεργάζονται με τους Εργασιακούς Συμβούλους για την παροχή υπηρεσιών εξατομικευμένης προσέγγισης.

Σε περίπτωση που το επιθυμούν, οι δικαιούχοι που δύνανται να εργαστούν, μπορούν να παρέχουν εθελοντικές υπηρεσίες ανάλογα με τις δεξιότητες τους και τις ανάγκες των κοινωνικών δομών και προγραμμάτων έκαστου Δήμου ή Κέντρου Κοινωνικής Πρόνοιας.

Δικαιούχοι είναι τα νοικοκυριά που διαβιούν σε συνθήκες ακραίας φτώχειας και οι άστεγοι:

Α. Μονοπρόσωπο νοικοκυριό: το νοικοκυριό που αποτελείται από ένα ενήλικο άτομο που διαμένει μόνο του σε κατοικία και δεν εμπίπτει στην κατηγορία ενηλίκων έως 25 ετών που φοιτούν σε πανεπιστημιακές σχολές ή σχολεία ή ινστιτούτα επαγγελματικής εκπαίδευσης ή κατάρτισης της ημεδαπής ή αλλοδαπής.
Β. Πολυπρόσωπο νοικοκυριό: το νοικοκυριό που αποτελείται από όλα τα άτομα που διαμένουν κάτω από την ίδια στέγη. Δύναται να απαρτίζεται και από φιλοξενούμενα άτομα ή φιλοξενούμενη οικογένεια, με την προϋπόθεση ότι η φιλοξενία είχε δηλωθεί στην τελευταία εκκαθαρισμένη δήλωση φορολογίας εισοδήματος. Σε περίπτωση που η φιλοξενία δεν είχε δηλωθεί στην τελευταία εκκαθαρισμένη δήλωση φορολογίας εισοδήματος, δεν υπάρχει δυνατότητα ένταξης στο Κ.Ε.Α. για το φιλοξενούμενο άτομο ή τη φιλοξενούμενη οικογένεια.

Υπογραμμίζεται ότι στο πολυπρόσωπο νοικοκυριό εντάσσονται και τα ενήλικα τέκνα έως 25 ετών που φοιτούν σε πανεπιστημιακές σχολές ή σχολεία ή ινστιτούτα επαγγελματικής εκπαίδευσης ή κατάρτισης, ανεξαρτήτως του τόπου διαμονής τους. Σε αυτή την περίπτωση, ακόμα και αν το τέκνο σπουδάζει σε τόπο διαφορετικό από εκείνον στον οποίο διαμένουν οι γονείς του, θα πρέπει να συμπεριληφθεί στην αίτηση ένταξης στο πρόγραμμα που υποβάλλουν οι γονείς.
Περαιτέρω, υπογραμμίζεται τα εισοδηματικά και περιουσιακά στοιχεία συζύγου κάποιου εκ των μελών του νοικοκυριού, που διαμένει στο εξωτερικό, προσμετρούνται στον υπολογισμό των κριτηρίων για ένταξη στο πρόγραμμα.

Γ. Άστεγοι: τα άτομα που διαβιούν στο δρόμο ή σε ακατάλληλα καταλύματα μπορούν να ενταχθούν στο πρόγραμμα, με την προϋπόθεση ότι έχουν καταγραφεί από τις κοινωνικές υπηρεσίες των Δήμων ή κάνουν χρήση των υπηρεσιών Ανοικτών Κέντρων Ημέρας Αστέγων ή/και Υπνωτηρίων που λειτουργούν στους Δήμους. Η διαπίστωση της έλλειψης στέγης δεν δύναται να τεκμηριωθεί μόνο μέσω του εντύπου της φορολογικής δήλωσης. Ωστόσο, οι άστεγοι, εφόσον πληρούν την ανωτέρω προϋπόθεση, απαλλάσσονται από την υποχρέωση καταβολής προστίμου λόγω μη τήρησης της προθεσμίας για την υποβολή της φορολογικής δήλωσης E1.

Υπογραμμίζεται ότι σε περίπτωση που οι κοινωνικές υπηρεσίες των Δήμων δεν δύνανται να καταγράψουν τους άστεγους, οι τελευταίοι δεν μπορούν να ενταχθούν στο πρόγραμμα.
Επισημαίνεται επίσης, πως οι ωφελούμενοι του προγράμματος Στέγαση και Επανένταξη που δεν έχουν ενταχθεί στον πυλώνα εργασιακής επανένταξης του προγράμματος εντάσσονται, κατόπιν υποβολής αίτησης, αυτομάτως στο Κ.Ε.Α, σύμφωνα με το άρθρο 12 της ΚΥΑ.

KEA : Κοινωνικό Εισόδημα Αλληλεγγύης (ΚΕΑ)

: Εξαιρέσεις υπαγωγής στο πρόγραμμα
Οι ακόλουθες κατηγορίες προσώπων εξαιρούνται από την ένταξη στο πρόγραμμα εισοδηματικής ενίσχυσης του Κ.Ε.Α.:

Άτομα τα οποία φιλοξενούνται ή περιθάλπονται σε Μονάδες Κλειστής Φροντίδας ή σε Στέγες Υποστηριζόμενης Διαβίωσης ή σε Ξενώνες Μεταβατικής Φιλοξενίας Αστέγων.
Άτομα, τα οποία φιλοξενούνται σε Μονάδες Ψυχοκοινωνικής Αποκατάστασης (οικοτροφεία, ξενώνες κτλ), ή είναι δικαιούχοι του προγράμματος Προστατευμένων Διαμερισμάτων του αρ.9 του ν. 2716/99.
Όσοι υπηρετούν τη θητεία τους στις ένοπλες δυνάμεις.
Όσοι κρατούνται σε σωφρονιστικά καταστήματα.
Δικαιολογητικά για ΚΕΑ (Κοινωνικό Εισόδημα Αλληλεγγύης): Κριτήρια ένταξης
Τα νοικοκυριά που υποβάλουν αίτηση για το Κ.Ε.Α. μπορούν να ενταχθούν στο πρόγραμμα, εφόσον πληρούν ΑΘΡΟΙΣΤΙΚΑ τρεις κατηγορίες κριτηρίων:

Εισοδηματικά κριτήρια
Περιουσιακά κριτήρια
Κριτήρια διαμονής
Εάν έστω και μια κατηγορία κριτηρίων δεν πληρείται, τότε το νοικοκηριό δεν μπορεί να ενταχθεί στο πρόγραμμα.

): Εισοδηματικά κριτήρια
Το εισόδημα (όπως υπολογίζεται για τους σκοπούς της ένταξης στο Κ.Ε.Α. – βλ. ορισμούς Δηλούμενου Εισοδήματος και Εισοδήματος που υπολογίζεται για την ένταξη στο Πρόγραμμα, Γλωσσάριο, του παρόντος) του νοικοκυριού κατά τους τελευταίους έξι μήνες πριν την υποβολή της αίτησης, δεν μπορεί να υπερβαίνει το εξαπλάσιο του εγγυημένου ποσού για κάθε τύπο νοικοκυριού:

Το εγγυημένο ποσό ορίζεται ως ακολούθως:

200 ευρώ το μήνα για μονοπρόσωπο νοικοκυριό
100 ευρώ για κάθε επιπλέον ενήλικο μέλος (δηλαδή ένα επιπλέον 50% προστίθεται στο βασικό ποσό)
50 ευρώ για κάθε ανήλικο μέλος (δηλαδή ένα επιπλέον 25% προστίθεται στο βασικό ποσό)
Στον παρακάτω πίνακα παρατίθενται παραδείγματα υπολογισμού του εξαπλάσιου ύψους του εγγυημένου ποσού, ανάλογα με τη σύνθεση του νοικοκυριού (το μηνιαίο εγγυημένο ποσό είναι σε παρένθεση). Το συνολικό εισόδημα του νοικοκυριού, μετά την καταβολή της εισοδηματικής ενίσχυσης του Κ.Ε.Α., δεν μπορεί να είναι κατώτερο από τα κάτωθι ποσά:

ΠΙΝΑΚΑΣ

Για κάθε επιπλέον μέλος προστίθεται το εξαπλάσιο του αντίστοιχου εγγυημένου ποσού.
Για κάθε επιπρόσθετο ενήλικα στην ωφελούμενη μονάδα: 600 € ανά εξάμηνο.
Για κάθε επιπλέον τέκνο στην ωφελούμενη μονάδα: 300 € ανά εξάμηνο.
Το εξαμηνιαίο εισόδημα δεν μπορεί να υπερβαίνει το ποσό των 5.400 ευρώ, ανεξαρτήτως του αριθμού των μελών του νοικοκυριού.

Δηλαδή, ακόμα και στην περίπτωση νοικοκυριού που αποτελείται π.χ. από 10 ενήλικα μέλη και σύμφωνα με τα ανωτέρω ποσά το εισόδημα τους κατά το τελευταίο εξάμηνο θα αντίστοιχούσε σε

(200 € + 100 €*9)*6 = 6.600 €

εάν έχουν όντως εισπράξει αυτό το ποσό δεν εντάσσονται στο πρόγραμμα.

Περιουσιακά κριτήρια
Εκτός από τα εισοδηματικά κριτήρια που προαναφέρθηκαν, τα νοικοκυριά πρέπει να πληρούν και τα κάτωθι περιουσιακά κριτήρια.

Ακίνητη περιουσία στην Ελλάδα ή/και στο εξωτερικό:
Η συνολική φορολογητέα αξία της ακίνητης περιουσίας του νοικοκυριού δεν πρέπει να υπερβαίνει στο σύνολο της το ποσό των 90.000 ευρώ για το πρώτο άτομο, προσαυξανόμενη κατά 15.000 ευρώ για κάθε πρόσθετο μέλος του νοικοκυριού και με συνολικό ανώτατο όριο για κάθε ωφελούμενη μονάδα έως 150.000 ευρώ.
Παράδειγμα: Ας υποθέσουμε ότι ένα νοικοκυριό απαρτίζεται από ένα έγγαμο ζευγάρι, ένα πρόσθετο ενήλικο μέλος και ένα τέκνο. Η φορολογητέα αξία της ακίνητης περιουσίας που ανήκει σε όλα τα μέλη του νοικοκυριού δεν πρέπει να υπερβαίνει το ποσό των

(90.000 € + 15.000 € + 15.000 € + 15.000 €) = 135.000 €

Η πληροφορία για την φορολογητέα αξία της ακίνητης περιουσίας αντλείται αυτόματα από τις βάσεις δεδομένων της Γ.Γ.Π.Σ. και εμφανίζεται στην πλατφόρμα της αίτησης για το Κ.Ε.Α. Σε περίπτωση που ο αιτών ισχυρίζεται ότι η τρέχουσα αξία της ακίνητης περιουσίας του έχει μεταβληθεί, οφείλει να προσκομίσει κάθε πρόσφορο δικαιολογητικό που να αποδεικνύει τη μεταβολή (βλ. Ενότητα 6 Απαιτούμενα δικαιολογητικά).

Κινητή περιουσία
α) Επιβατικά Ιδιωτικής Χρήσης – Μικτής Χρήσης αυτοκίνητα ή και δίκυκλα) στην Ελλάδα ή/και στο εξωτερικό:

Η αντικειμενική δαπάνη των επιβατικών αυτοκινήτων Ιδιωτικής Χρήσης (Ι.Χ.), Μικτής Χρήσης (Μ.Χ.) ή και των δικύκλων του νοικοκυριού, στην Ελλάδα ή στο εξωτερικό δεν πρέπει να υπερβαίνει στο σύνολό της το ποσό των 6.000 ευρώ.
Η πληροφορία για την αντικειμενική αξία της κινητής περιουσίας αντλείται αυτόματα από τις βάσεις δεδομένων της Γ.Γ.Π.Σ. και εμφανίζεται στην πλατφόρμα της αίτησης για το Κ.Ε.Α. Σε περίπτωση που ο αιτών ισχυρίζεται ότι η τρέχουσα αξία της κινητής περιουσίας του έχει μεταβληθεί, οφείλει να προσκομίσει κάθε πρόσφορο δικαιολογητικό που να αποδεικνύει τη μεταβολή (βλ. Ενότητα 6 του παρόντος, Απαιτούμενα δικαιολογητικά).

β) Χρηματοοικονομικά περιουσιακά στοιχεία (στην Ελλάδα ή στο εξωτερικό):

Το συνολικό ύψος των καταθέσεων του νοικοκυριού σε όλα τα πιστωτικά ιδρύματα της χώρας ή του εξωτερικού, ή/και η τρέχουσα αξία μετοχών, ομολόγων κτλ, όπως προκύπτουν από την τελευταία εκκαθαρισμένη δήλωση φορολογίας εισοδήματος, δεν μπορεί να υπερβαίνει τα όρια του κατωτέρω πίνακα για κάθε τύπο νοικοκυριού:

ΠΙΝΑΚΑΣ

Ως ανώτατο όριο καταθέσεων ορίζεται το ποσό των 14.400 €, ανεξαρτήτως της σύνθεσης του νοικοκυριού.

ΠΡΟΣΟΧΗ: Υπογραμμίζεται ότι δεν υπάρχει δυνατότητα προσκόμισης δικαιολογητικών για τεκμηρίωση μεταβολής στις καταθέσεις του νοικοκυριού. Αυτό σημαίνει ότι ο έλεγχος γίνεται βάσει του ανώτατου ποσού καταθέσεων που είχε το νοικοκυριό κατά τη διάρκεια του έτους που αντιστοιχεί στην τελευταία εκκαθαρισμένη φορολογική δήλωση (π.χ. κατά την έναρξη του προγράμματος δηλώνονται οι καταθέσεις του έτους 2015) και όχι βάσει της τρέχουσας κατάστασης.

γ) Περιουσιακό τεκμήριο:
Το συνολικό ποσό από τόκους καταθέσεων των μελών του νοικοκυριού σε όλα τα πιστωτικά ιδρύματα της χώρας ή του εξωτερικού, όπως έχουν δηλωθεί στην τελευταία εκκαθαρισμένη δήλωση φορολογίας εισοδήματος (Ε1), δεν μπορεί να υπερβαίνει το ποσό που προκύπτει από τον κατωτέρω μαθηματικό τύπο:
Ετήσιος τόκος = όριο καταθέσεων για κάθε τύπο νοικοκυριού * μέσο ετήσιο καταθετικό επιτόκιο /100

Ως έτος υπολογισμού του μέσου καταθετικού επιτοκίου ορίζεται εκείνο στο οποίο αντιστοιχεί η τελευταία εκκαθαρισμένη δήλωση φορολογίας εισοδήματος.

Από την έναρξη του προγράμματος και μέχρι την υποβολή φορολογικών δηλώσεων έτους 2016 το συνολικό ύψος από τόκους καταθέσεων δεν μπορεί να υπερβαίνει τα ποσά που παρατίθενται στον κατωτέρω πίνακα (ο υπολογισμός των τόκων έχει υπολογιστεί λαμβάνοντας υπόψη ότι το μέσο καταθετικό επιτόκιο του έτους 2015 ανήλθε, σύμφωνα με τα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος, σε 1,11%).

Μετά την εκκαθάριση των δηλώσεων φορολογίας εισοδήματος έτους 2016, τα ποσά των τόκων θα επαναπροσδιοριστούν λαμβάνοντας υπόψη τη διαμόρφωση του ετήσιου καταθετικού επιτοκίου έτους 2016.

Τελευταία τροποποίηση στις 27/08/2019 20:50